Συνδυασμένες Μεταφορές - Ειδικά Συστήματα

Περιγραφή Μαθήματος:

Συνδυασμός Μεταφορικών Συστημάτων. Συστηματική ανάλυση μέσων, εξελικτικών τάσεων, τερματικών εγκαταστάσεων και κόστους λειτουργίας κατά είδος μεταφορικού μέσου, ή/ και μεταφοράς, δηλ. οδικών, αεροπορικών, δημοσίων συγκοινωνιών, συνδυασμένων μεταφορών και μοναδοποιημένων φορτίων. Λειτουργία και Αξιοποίηση. Μέθοδοι ταχείας απόκρισης. Διαχείριση της ζήτησης. Οργάνωση των μεταφορικών συστημάτων και σχεδιασμός εγκαταστάσεων. Λειτουργικό κόστος συγκοινωνιακού έργου. Περιβάλλον και ενέργεια σε σχέση με τις μεταφορές.

Απαιτούμενες Γνώσεις

Βασικές γνώσεις σχεδιασμού λιμενικών εγκαταστάσεων. Επιλογή κατάλληλης μεθοδολογικής προσέγγισης (αναλυτικά μοντέλα, θεωρία αναμονής, προσομοίωση) για την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων. Εξοικείωση με τυποποιημένη δομή προσφοράς για την ανάληψη τεχνικού έργου (πακέτα εργασίας, τρόπος οργάνωσης και παρακολούθησης του έργου, κατάλληλη διαμόρφωση βιογραφικών, εκτίμηση χρόνου και κόστους εργασίας, κλπ).

Κεφάλαια Μαθήματος

# Τίτλος Διδακτέα Ύλη Ώρες
1 Εισαγωγή (θεωρία) Βασικοί ορισμοί. Μοναδοποιημένα φορτία. Συστηματική ανάλυση μέσων, εξελικτικών τάσεων, και κόστους λειτουργίας. 2Χ4=4
2 Σχεδιασμός τερματικών εγκαταστάσεων (θεωρία και ασκήσεις) Οργάνωση των μεταφορικών συστημάτων. Σχεδιασμός εγκαταστάσεων διακίνησης φορτίων με έμφαση στις εγκαταστάσεις διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων Επίλυση με μοντέλα θεωρίας Αναμονής και Προσομοίωσης 10Χ4=40
3 Ζήτηση και κόστος (θεωρία και ασκήσεις) Διαχείριση της ζήτησης Λειτουργικό κόστος συγκοινωνιακού έργου 1Χ4=4
4 Περιβάλλον και Ενέργεια (θεωρία) Περιβάλλον και ενέργεια σε σχέση με τις μεταφορές 1Χ4=4

Μαθησιακοί Στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 1. γνωρίζουν βασικούς τύπους μοναδοποιημένων φορτίων, τα μηχανήματα που υπάρχουν για διακίνηση φορτίων στη χερσαία και θαλάσσια πλευρά των εγκαταστάσεων και τις εναλλακτικές τεχνικές οργάνωσης των λειτουργιών. Ακόμη, τις τρεις τεχνικές επίλυσης (αριθμητική μέθοδος, θεωρία αναμονής και προσομοίωση), 2. συνειδητοποιούν την αλληλεξάρτηση που υπάρχει ανάμεσα σε επιμέρους επιλογές και πώς αυτές πρέπει να επιλέγονται ώστε να καταλήγουν στο βέλτιστο αποτέλεσμα, 3. κατανοούν τις επιπτώσεις που έχουν οι επιλογές τους στις απαιτήσεις χώρου και κόστους εγκαταστάσεων. Ακόμη, ότι η επιλογή της κατάλληλης μεθόδου υπολογισμού εξαρτάται από τον τύπο του προβλήματος που διερευνάται,
4. δομούν υπολογιστικά μοντέλα σχεδιασμού των εγκαταστάσεων με τις τρεις τεχνικές (αριθμητική μέθοδος, θεωρία αναμονής και προσομοίωση), και 5. υπολογίζουν τη ζήτηση και τους απαιτούμενους χώρους, τον αριθμό μηχανημάτων και γενικά μαθαίνουν να υπολογίζουν τις βασικές διαστάσεις και απαιτήσεις που έχει μια τέτοια τερματική εγκατάσταση διακίνησης φορτίων.

Μέθοδοι και Μέσα Διδασκαλίας και Μάθησης

Μέθοδοι Διδασκαλίας Η διδασκαλία γίνεται στον πίνακα με χρήση και προβολικού μηχανήματος (χρησιμοποιείται η μεγάλη οθόνη του αμφιθεάτρου Σιδηροδρομικής). Κατά τη διάρκεια του μαθήματος διανέμονται έντυπα ασκήσεων (εκφώνηση και προ-συμπληρωμένα υπόβαθρα διαγραμμάτων και
Μέσα Διδασκαλίας Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες Power Point.
Εργαστήρια Το θέμα του μαθήματος αποτελεί μια «προσομοίωση» της πραγματικής διαδικασίας σύστασης ενός τεχνικού γραφείου και υποβολής πρότασης για την ανάληψη τεχνικού έργου.
Ασκήσεις Ασκήσεις: Οι φοιτητές επιλύουν στην τάξη ασκήσεις, οι οποίες διορθώνονται από τους διδάσκοντες και επιστρέφονται.
Θέματα, εργασίες και τεχνικές εκθέσεις Θέμα: Προβλέπεται η εκπόνηση υποχρεωτικού θέματος. Το θέμα δίνεται στην αρχή του εξαμήνου και αφορά στην υποβολή προσφοράς για ανάληψη τεχνικού έργου σε αντικείμενα του μαθήματος. Οι φοιτητές πρέπει να σχηματίσουν τριμελείς ομάδες, κατά το
Παρουσιάσεις φοιτητών Στα πλαίσια της εκπόνησης του υποχρεωτικού θέματος, ορίζεται αριθμός ομάδων που παρουσιάζει στο τέλος του εξαμήνου στην τάξη.

Αξιολόγηση Επίδοσης

  • 70% Τελική γραπτή εξέταση
  • 30% Θέματα, εργασίες και τεχνικές εκθέσεις

Διδασκαλία:

  • Πέμπτη, 13:45 – 17:30,
    Αίθουσες:
    • Αμφ. Σιδ/κής