Σχεδιασμός και Διαχείριση Αεροδρομίων

Περιγραφή Μαθήματος:

Εισαγωγή στο Σχεδιασμό, τη Λειτουργία και τη Διαχείριση των Αεροδρομίων. Βοηθά τους σπουδαστές να κατανοήσουν και να οικοδομήσουν τις αρχές και την ουσία της συστημικής προσέγγισης στην ανάλυση, μελέτη και σχεδιασμό συστημάτων μεγάλης κλίμακας και πολυπλοκότητας όπως τα αεροδρόμια, με αβέβαιη χρονική εξέλιξη. Ο σχεδιασμός συστημάτων αεροδρομίων απαιτεί μία ευρύτερη αντίληψη και κατανόηση που ξεφεύγει από το καθαρά τεχνικό πλαίσιο του μηχανικού και αγγίζει οικονομικά, χρηματοοικονομικά, επιχειρηματικά και νομικά ζητήματα. Αναλύονται μεθοδολογίες σχεδιασμού όπως ο Δυναμικός Στρατηγικός Σχεδιασμός. Παρουσιάζεται ο σχεδιασμός, η λειτουργία και η διαχείριση της Εναέριας και της Επίγειας υποδομής του αεροδρομίου.

Απαιτούμενες Γνώσεις

Πιθανότητες – Στατιστική, Σχεδιασμός Μεταφορικών Συστημάτων

Κεφάλαια Μαθήματος

# Τίτλος Διδακτέα Ύλη Ώρες
1 ΤΟ ΝΕΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Το νέο περιβάλλον στις αερομεταφορές (Απελευθέρωση της αγοράς, Κομβικά αεροδρόμια, Συστήματα πολλαπλών αεροδρομίων) και οι επιπτώσεις στο σχεδιασμό των αεροδρομίων. 2Χ4=8
2 ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ Λειτουργική θεώρηση του αεροπορικού συστήματος - Αεροδρόμιο- Υποσυστήματα -Διαφορές στο Σχεδιασμό-Τα ελληνικά αεροδρόμια-Προσανατολισμός διαδρόμου-Ανεμολόγιο. 1Χ4=4
3 ΔΥΝΑΜΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ Καθορισμός αναγκών(Προμελέτη)- Δυναμικός Στρατηγικός Σχεδιασμός Αεροδρομίων- Προβλέψεις- Κίνδυνοι /Αβεβαιότητες-Ώρα Σχεδιασμού-Υπολογισμός αναγκών (διάδρομοι, κτίρια). Επιλογή θέσης - MASTER PLAN- Διάταξη διαδρόμων/ τροχοδρόμων- Δάπεδα-Διάταξη δαπέδων-Μήκος διαδρόμου -Αεροσκάφη -Πεδίο ελιγμών-Χρηματοδότηση. 2Χ4=8
4 ΕΝΑΕΡΙΑ ΥΠΟΔΟΜΗ Σχεδιασμός πεδίου ελιγμών-Γεωμετρία διαδρόμων, τροχοδρόμων, έξοδοι. Κανονισμοί -Επιφάνειες προσγείωσης /απογείωσης-Γεωμετρία. 2Χ4=8
5 ΕΠΙΓΕΙΑ ΥΠΟΔΟΜΗ Διατάξεις κτιρίων επιβατών- Τύποι- Σχεδιασμός συνολικός και λεπτομερής-Χωρητικότητα- Διαχείριση-Λειτουργία. Πρόσβαση αεροδρομίου-Συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση-Θέσεις, κατηγορίες στάθμευσης-Αυτοματοποιημένα συστήματα μεταφοράς επιβατών-Διανομή αποσκευών. 2Χ4=8
6 ΜΑΘΗΜΑ ΠΕΔΙΟΥ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ «Ελευθέριος Βενιζέλος». (ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΗΜΕΡΑ). 1Χ4=4
7 ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΖΗΤΗΣΗΣ Χωρητικότητα αεροδρομίου ( διάδρομοι, δάπεδα)-Χρονικές καθυστερήσεις(delays)-Διαχείριση της ζήτησης- Εναέρια Κυκλοφορία- Διαχείριση της εναέριας κίνησης. 2Χ4=8
8 ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ-ΤΕΛΗ- ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ Περιβαλλοντικές επιπτώσεις - Προσδιορισμός τελών προσγείωσης-Εγκαταστάσεις αεροδρομίου-Σήμανση -Ελικοδρόμια-Γενική αεροπλοΐα. 1Χ4=4

Μαθησιακοί Στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να: 1. γνωρίζουν τα συστήματα και τα υποσυστήματα του αεροδρομίου, 2. συνειδητοποιούν τη πραγματικότητα και τις συνέπειες των προτάσεων του μελετητή στο σχεδιασμό των αεροδρομίων με την παράθεση πολυάριθμων παραδειγμάτων, 3. κατανοούν τη συστημική αντίληψη και μεθοδολογία στην αντιμετώπιση των διαδικασιών σχεδιασμού και των δραστηριοτήτων λειτουργίας και διαχείρισης των αεροδρομίων,
4. δομούν και εφαρμόζουν τους κανονισμούς για το σχεδιασμό των αεροδρομίων, 5. υπολογίζουν και διαστασιολογούν τα διάφορα υποσυστήματα του αεροδρομίου.

Μέθοδοι και Μέσα Διδασκαλίας και Μάθησης

Μέθοδοι Διδασκαλίας Διαλέξεις στην τάξη. Επίλυση απλών παραδειγμάτων και προβλημάτων στην τάξη. Συζήτηση περιπτώσεων εφαρμογής (case studies) στην τάξη.
Μέσα Διδασκαλίας Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες Power Point. Υπολογισμοί σε ΗΥ με Excel και υπολογιστικούς κώδικες.
Χρήση ΗΥ και προγραμμάτων Οι φοιτητές επιλύουν στην τάξη με τη βοήθεια των διδασκόντων απλές ασκήσεις χρησιμοποιώντας κυρίως EXCEL σε ΗΥ.
Ασκήσεις Ναι
Θέματα, εργασίες και τεχνικές εκθέσεις Θέμα υπό μορφή ασκήσεων που θα δίνονται σταδιακά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων με στόχο το σχεδιασμό ενός αεροδρομίου. Η παράδοση όλων των ασκήσεων είναι υποχρεωτική .
Παρουσιάσεις φοιτητών Παρουσίαση/εξέταση του θέματος
Άλλο Μάθημα Πεδίου-Επίσκεψη στο αεροδρόμιο Ελ.Βενιζέλος

Αξιολόγηση Επίδοσης

  • 70% Τελική γραπτή εξέταση
  • 30% Θέματα, εργασίες και τεχνικές εκθέσεις

Διδασκαλία:

  • Τετάρτη, 10:45 – 13:30,
    Αίθουσες:
    • Αμφ. Σιδ/κής