Πειραματική Εδαφομηχανική

Περιγραφή Μαθήματος:

Αντικείμενο του μαθήματος είναι ο εργαστηριακός προσδιορισμός των παραμέτρων που χαρακτηρίζουν την εδαφική συμπεριφορά. Οι σπουδαστές εκτελούν τις κυριότερες δοκιμές της εδαφομηχανικής στο εργαστήριο προπτυχιακών σπουδών που αποτελεί τμήμα του εργαστηρίου Εδαφομηχανικής.

Απαιτούμενες Γνώσεις

Συνιστάται στους φοιτητές να έχουν τις βασικές γνώσεις Μηχανικής και Εδαφομηχανικής

Κεφάλαια Μαθήματος

# Τίτλος Διδακτέα Ύλη Ώρες
1 Εισαγωγή Συμπεριφορά εδαφικού στοιχείου στο εργαστήριο_ εδαφικές παράμετροι συνυφασμένες με τις πρακτικές εφαρμογές. Eργαστήρια: 1) Χαρακτηρισμός και κατάταξη τυπικών εδαφικών υλικών. 2) Μέτρηση φυσικών χαρακτηριστικών εδαφών. 3) Προσδιορισμός ορίων Atterberg 4) Προσδιορισμός κοκκομετρικής σύνθεσης άμμου & αργίλου 2Χ4=4
2 Υδατική ροή διαμέσου εδαφικού υλικού Μονοδιάστατη ροή, μέτρηση εδαφικής διαπερατότητας, υδραυλική υποσκαφή, διδιάστατη ροή. Εργαστήριο: Μέτρηση εδαφικής διαπερατότητας. 2Χ4=12
3 Στερεοποίηση εδαφικού υλικού Αξιολόγηση πειραματικών αποτελέσμάτων δοκιμής συμπιεσομέτρου. Μέτρηση της πίεσης του νερού στο πεδίο-πιεζόμετρα. Εργαστήριο: Δοκιμή συμπιεσομέτρου - υπολογισμός των χαρακτηριστικών στερεοποίησης και συμπιεστότητας αργίλου Es, cc,cs,cv. 2Χ4=12
4 Τασικές οδεύσεις. Διατμητική αντοχή άμμων Αρχικές τασικές συνθήκες και τασικές οδεύσεις κατά την μεταβολή των επιβαλλόμενων τάσεων σε πρακτικές εφαρμογές και στο εργαστήριο. Συμπεριφορά άμμων σε διατμητική φόρτιση-διαστολικότητα. Εργαστήριο: Δοκιμή απευθείας διάτμησης-υπολογισμός των χαρακτηριστικών αστοχίας πυκνής και χαλαρής άμμου 2Χ4=12
5 Διατμητική αντοχή αργίλων Διατμητική αντοχή κανονικώς και υπερ-στερεοποιημένων αργίλων - θεωρία κρίσιμης κατάστασης. Εργαστήριο: Δοκιμή τριαξονικής συμπίεσης (UU ή CU) - υπολογισμός παραμέτρων αντοχής. 3Χ4=16
6 Μέτρηση εδαφικής δυστμησίας. Εφαρμογές. Χρήση εργαστηριακών εδαφικών παραμέτρων αντοχής και παραμορφωσιμότητας σε πρακτικές εφαρμογές. Εργαστήρια: 1) Υπολογισμός παθητικής και ενεργητικής ώθησης σε προσομοίωμα τοίχου αντιστήριξης 2) Δοκιμή proctor: υπολογισμός σχέσης υγρασίας-πυκνότητας σε εδαφικά υλικά 2Χ4=16

Μαθησιακοί Στόχοι

Στο μάθημα ο φοιτητής έρχεται για πρώτη φορά σε επαφή με διάφορα εδάφη και κατανοεί την εδαφική συμπεριφορά στοιχείου και μάζας μέσα από κάθε δοκιμή η οποία προσομοιώνει συγκεκριμένες εδαφικές συνθήκες φόρτισης στο πεδίο. Αποκτά την δεξιότητα να μπορεί να προσδιορίσει τις εδαφικές παραμέτρους που θα χρησιμοποιηθούν στις γεωτεχνικές μελέτες έχοντας κατανοήσει την συμπεριφορά των εδαφών που αναπτύχθηκε στην Εδαφομηχανική.

Μέθοδοι και Μέσα Διδασκαλίας και Μάθησης

Μέθοδοι Διδασκαλίας Διαδασκαλία θεωρίας και ασκήσεων στην τάξη και εκτέλεση πειραμάτων στο εργαστήριο
Μέσα Διδασκαλίας Παρουσιάσεις στον Πίνακα. Διαφάνειες Power Point. Υπολογισμοί σε ΗΥ με Excel.
Εργαστήρια Εκτέλεση 10 δοκιμών εδαφομηχανικής στο εργαστήριο από τους φοιτητές που χωρίζονται σε ομάδες 5-7 ατόμων
Χρήση ΗΥ και προγραμμάτων Οι φοιτητές ετοιμάζουν έκθεση για κάθε δοκιμή χρησιμοποιώντας κυρίως EXCEL σε ΗΥ.
Θέματα, εργασίες και τεχνικές εκθέσεις Για κάθε εργαστήριο οι φοιτητές γράφουν ατομική Τεχνική Έκθεση με βάση τα αποτελέσματα της ομάδας για κάθε δοκιμή
Παρουσιάσεις φοιτητών Παρουσίαση αποτελεσμάτων μίας δοκιμής από κάθε ομάδα σε Power Point

Αξιολόγηση Επίδοσης

  • 50% Τελική γραπτή εξέταση
  • 10% Ενδιάμεση πρόοδος
  • 30% Εργαστήρια
  • 10% Παρουσιάσεις φοιτητών